Mielen uutiset ja lehdistötiedotteet

Mielen liikevaihto kasvoi 8,3%

13.08.2015

Gütersloh, 13.08.2015. – Kodinkoneita valmistava saksalainen perheyritys Miele julkaisi uudet, historiallisen korkeat kasvuluvut 30.06.15 päättyneeltä tilivuodelta 2014/2015. Liikevaihto oli 3,49 mrd euroa, mikä on 267 milj. euroa ja 8,3 % enemmän kuin edellisellä tilikaudella. Työntekijöitä on yhteensä 17.741. Kertomusvuonna investoitiin yhteensä 150 milj. eurolla.

 

Kertomusvuonna toimintaa leimasi dynaamisuus. Uusi kalusteisiin sijoitettavien kodinkoneiden sarja, uudet pyykinpesukoneet sekä uusittu pölynimurisarja menestyivät markkinoilla. Lisäksi maailmanlaajuiset markkinat osoittautuivat vahvemmiksi kuin mitä poliittinen tilanne ja taloudelliset kriisit antoivat olettaa. Liiketoimintaa haittasi tärkeillä markkinoilla yhä tiukemmaksi käyvä hintakilpailu, mutta toisaalta liikevaihtoon vaikutti positiivisesti valuuttakurssien muutokset. Valuuttavaikutuksilta puhdistettu kasvukin oli vielä 6,4 %. ”Kaiken tämän huomioiden, voimme olla kuluneeseen tilivuoteen erittäin tyytyväisiä”, kommentoi Olaf Bartsch, Miele konsernin taloudesta ja hallinnosta vastaava johtaja.

Kotimarkkinoillaan Saksassa Mielen liikevaihto oli 1,03 mrd euroa, kasvua edelliseen tilivuoteen 5,4 %. Saksan ulkopuolisissa maissa kasvua oli 10,1 %, mikä johtui erityisesti Yhdysvaltojen, Australian, Iso-Britannian, Sveitsin ja Hongkongin hyvästä kehityksestä. Myös Venäjän Mielen liikevaihto kehittyi vaikeista olosuhteista huolimatta hyvin - samoin kuin velkakriisistä kärsivä Kreikka ja muut Etelä-Euroopan maat. Kaiken kaikkiaan vientimaiden osuus liikevaihdosta oli 70,4 %.

Kuluvallekin tilivuodelle on konsernijohto asettanut kasvutavoitteet niin liikevaihdolle kuin kappalemääräisellekin kehitykselle. ”Tuotteemme ja markkinointikonseptimme ovat oikeat ja pystymme vahvistamaan markkinaasemaamme myös kiristyvässä kilpailutilanteessa”, vahvistaa Dr. Markus Miele, 1899 perustetun perheyrityksen toinen omistajajohtaja.

Toisaalta kokemus on osoittanut, että kuluttajat arvostavat vahvoja merkkejä myös taloudellisesti huonoina aikoina. ”Mieleä pidetään alallaan ylivoimaisesti luotetuimpana ja arvonsa parhaiten säilyttävänä merkkinä”, toteaa Mielen toinen omistajajohtaja, Dr. Reinhard Zinkann.

Tämän vahvistaa myös GfK:n ”Best Brands” -tutkimus, jossa Miele valittiin tilivuoden aikana kaikkien alojen parhaaksi yritysmerkiksi. Vain muutamaa kuukautta aikaisemmin Miele sai vuoden 2014 saksalaisen kestävän kehityksen tunnustuspalkinnon – yhden alansa arvostetuimmista palkinnoista Euroopassa.

Lataa PDF-tiedostona
Oma yhteyshenkilösi

Kari Hämäläinen
asiakaspalvelu@miele.fi